HR Dilemma: outsourcen of aannemen?

06-04-2023

Het blijkt dat de meeste ondernemers hun personeelszaken best kunnen handelen tot vijf werknemers. Daarboven ontstaan sluimerende problemen die pas aan het licht komen als het te laat is. Ergernissen, ziekte en verloop kunnen het ondernemersplezier flink vergallen. Het is lastig om overzicht te houden in de HR-materie als je er niet in thuis bent.

Wat als je behoefte hebt aan kennis op een gebied waar je zelf als ondernemer geen verstand van hebt, geen zin in hebt of gewoon niet mee bezig wil zijn?

Je hebt twee opties

De keuze tussen een eigen medewerker aantrekken of een taakgebied outsourcen, is geen makkelijke keuze en een die goed overwogen dient te worden. De huidige markt laat zien dat outsourcen net als eigen medewerkers in dienst nemen, voor- en nadelen kent. 

Voorbeelden van outsourcing

ICT wordt vaak ge-outsourced. SAAS (Software As A Service) is een bekende en veel gebruikte vorm van ICT-beheer door een partner op afstand.

RAAS is relatief nieuw. Recruitment As A Service is het uit handen geven van de werving en selectie van personeel. Vaste tarieven voor een x aantal vacatures per jaar en het wordt voor je geregeld.

En ook salarisadministratie wordt meestal uitbesteed. En wist je dat steeds meer bedrijven kiezen voor de combinatie van outsourcing van HR & salaris, ook wel HR-BOS ofwel HR-BackOffice Service?

HR Outsourcen of aannemen

 

Eigen HR-medewerker

HR-Back Office Service

Betrokkenheid bij personeel

Staat dicht op de medewerkers
Hoge persoonlijke betrokkenheid bij medewerkers
Objectiviteit bewaken is lastig
Wil goed in de groep liggen

Minder binding met de medewerkers
Minder persoonlijke betrokkenheid bij medewerkers
Hogere objectiviteit door afstandsperspectief
Neemt de rol van ‘boeman’ wanneer nodig

Kennisniveau

Kennis vaak het sterkst op 1 niveau (operationeel, tactisch óf strategisch)
Kennis vanuit één perspectief
Ontwikkeling in de functie kent vaak grenzen

Vaak meerdere kennisniveaus aanwezig door een groter team
Kennis vanuit meerdere experts
Groeit mee met de klantbehoeften

 

Werkplek

Werkt in de organisatie
Is daardoor zichtbaar
Werkplek inrichten
Soms begeleiding nodig

Werkt veel op afstand
Is weinig zichtbaar
Behoeft geen werkruimte
Werkt zelfstandig onder toezicht van een ander

Kosten

Vaste salariskosten ongeacht het aantal werknemers
 

Afhankelijk van de afspraken kosten per uur of vaste kosten per werknemer. Kosten kunnen variëren obv taken

Afbreukrisico

Gespannen arbeidsmarkt met relatief hoog verloop, je kunt verrast worden door een vertrekkende medewerker

Je bent klant, dus je bepaalt het zelf om eventueel een andere keuze te maken

 

Pakketkennis

Pakket- en proceskennis varieert per medewerker
HR pakket voor eigen kosten en risco
Bijscholing noodzakelijk

Pakket- en proceskennis altijd up-to-date
HR pakket vaak inbegrepen in de prijs

 


Outsourcen is interessante als je

  • geen HR kennis hebt
  • geen uitvalrisico wilt
  • liever ander werk doet
  • diverse disciplines in huis wilt hebben

De 9 belangrijkste tips                                  

 

Eigen medewerker

HR Outsourcing

1

Bepaal hoeveel taken je bij de HR medewerker wilt neerleggen.
Denk aan AOK, verzuim, functie.
Hoeveel levert het je op aan eigen tijdsbesparing, vragen die wegvallen etc.

Bepaal welke taken je bij de HR-service wilt neerleggen.
Denk aan AOK, verzuim, functie.
Hoeveel levert het je op aan eigen tijdsbesparing, vragen die wegvallen etc.

2

Maak een inschatting van de tijd die je denkt dat hiervoor nodig is.

Maak een inschatting van de tijd die je denkt dat hiervoor nodig is.

3

Bepaal afhankelijk van de taken het kennis- en ervaringsniveau dat je nodig hebt en bepaal op basis daarvan een salarisindicatie.
Schakel hulp in als je twijfelt. Je wilt de juiste mensen aantrekken.






 

Vraag offertes op en let op zaken als
- wat doet men voor je
- worden er ook locatiebezoeken gedaan
- hoe loopt de administratieve afhandeling
- in hoeverre moet jij jouw proces aanpassen
- het uurtarief (binnen en buiten een pakket)
- betaaltermijnen

- looptijd OVK
- indexaties etc.
- hoeveel scholing ontvangen de medewerkers
- wat als er iets fout gaat?

4

Zet een functieprofiel op

 

Ga gesprekken aan met 2 à 3 partijen. Met wie klikt het? 
 

5

Stel een aantrekkelijke vacaturetekst op
 

Vergelijk de offertes en vraag door als er iets onduidelijk is

6

Zet een vacature uit

Plan eventueel een vervolggesprek

7

Voer gesprekken
 

Keuze voor een partner
 

8

Maak een keuze en doe een voorstel

Afspraken vastleggen in een contract

9

Zorg voor een contract en maak afspraken over het inwerktraject

Afspraken maken over de start
 

Nog vragen?

Heb je nog vragen naar aanleiding van deze tips, maak dan een afspraak met een van onze HR-adviseurs.

T: 085 - 222 0477

Mailen kan ook