Tips voor thuiswerken

Creëer een werkplek
Probeer een aparte ruimte in huis in te richten als thuiswerkplek, gescheiden van je privé activiteiten. Geef aan vrienden en familieleden door dat je, ook al ben je thuis, niet beschikbaar bent tijdens je normale werktijden.
Maar niet iedereen heeft natuurlijk de mogelijkheid om thuis een aparte ruimte in te richten als werkplek. Je zit misschien gewoon aan de keukentafel. Geen probleem. Het blijft wel van belang dat je ook thuis ergonomisch werkt. Let op je houding en werk daarom niet op een bank of een bed.

Breng structuur aan
Het is belangrijk dat je werkdagen thuis eenzelfde patroon hebben dan je normale werkdagen. Sta daarom ook nu op tijd op. Ontbijt zoals je dit altijd al deed en houd je normale ochtendroutine aan. Ga dus ook zeker niet in je pyjama achter je laptop zitten, je hersenen hebben dan meer moeite om productief te zijn.

Stel grenzen!
Het is verleidelijk om 's avonds je laptop open te klappen en nog 'even' iets af te maken. Of om juist midden op de dag te Netflixen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ben streng voor jezelf en beloon jezelf ná je werk.

Maak een schema
Bekijk per dag wat je taken zijn en hoe je deze wilt indelen. Deel je taken in op prioriteit en monitor je dag- en weekdoelstellingen. En plan pauzes in.
Houd je manager/leidinggevende op de hoogte van de voortgang van jouw taken. Hang niet voor elk wissewasje aan de telefoon, probeer vragen op te schrijven en een keer per dag, op een afgesproken moment, te bellen.

Ga even naar buiten
Probeer in je middagpauze even naar buiten te gaan. Ga lekker even in het zonnetje zitten in je achtertuin, laat de hond uit of neem even lekker plaats op je balkon. Het is belangrijk, vooral als je thuis niet in een aparte ruimte werkt, om even weg te gaan van je werkplek. Haal een frisse neus en strek je benen.

Voorbeeldplanning thuiswerken

Wij hebben deze voorbeeldplanning opgesteld met een fictief aantal van 7 taken. Dit kun je ook anders indelen, als je bijvoorbeeld juist grotere of kleinere taken hebt. Houdt dan wel pauzes aan. De start- en eindtijden kunnen voor jou natuurlijk iets verschillen.

 

07.30 uur                           Start je dag zoals je dit altijd doet, houd je normale ochtendroutine aan.

08.30 uur                           De werkdag begint, deel je taken in op prioriteit en houdt hierbij rekening met                                               je dag en weekdoelstellingen.

08.45 uur                           (TAAK 1) Start met de taak die de meeste prioriteit heeft.

09.45 uur                           (TAAK 2)

10.45 uur                           Houdt 5 minuten pauze om even je benen te strekken, haal een kop koffie                                                    en/of neem een tussendoortje.

10.50 uur                           (TAAK 3)

11.50 uur                           (TAAK 4)

12.30 uur                           Houdt pauze, probeer indien mogelijk in je pauze ook even naar buiten te gaan                                            om een frisse neus te halen en je benen te strekken.

13.00 uur                          (TAAK 4)

14.00 uur                           (TAAK 5)

15.00 uur                           Strek even je benen, haal een kop koffie en/of een tussendoortje.

15.05 uur                           (TAAK 6)

16.00 uur                           (TAAK 7)

17.00 uur                           Sluit je dag af.

 

Liever een printbare versie? Klik hier!

 

Geschreven door Laura van de Vin - Projectassistent HRM