Medewerkers beïnvloeden? Start met een doel

Anouk: Onlangs behaalde ik mijn diploma tot beïnvloedingspsycholoog. Ik ben daar hartstikke trots op en daarom deelde ik deze vrolijke gebeurtenis op social media. Snel daarna kreeg ik verschillende vragen over hoe medewerkers te beïnvloeden zijn. Daarbij werd lachend gezegd; "En graag in de juiste richting." Ha, dat is dus de èchte vraag; "Hoe krijg ik mijn medewerkers zover dat zij dezelfde kant opgaan als ik?"

Johan Cruijff zei terecht;

Je moet schieten anders kun je niet scoren.

Hij zei er echter niet bij waar naar toe. En laat dat nou net de essentie zijn. Je moet weten welke kant op, anders schiet je nog een doelpunt voor de tegenpartij. In jouw organisatie gaat het net zo. Mensen willen weten welke kant je op gaat. Vanuit een basisbehoefte aan zekerheid willen jouw medewerkers weten welke richting het uitgaat de komende tijd, wat daarbij van hen verwacht wordt en in hoeverre zij daar naar eigen inzicht zelf invulling aan mogen geven.

Wetenschappelijk onderzoek toont steeds opnieuw aan dat het stellen van doelen leidt tot betere resultaten. Omdat we bewust, maar vooral onbewust onze keuzes en gedragingen afstemmen op het te behalen doel. Dat is natuurlijk super interessant en ontzettend handig om te weten. Want jij hebt daar invloed op.

Jij kunt jouw medewerkers een richting geven door het doel te bepalen. Of je dat smart, smile of prisma wilt doen bepaal je zelf. Zo stel je een doel op waarvan iedereen enthousiast wordt, waar iedereen aan kan bijdragen met zijn of haar eigen kennis en vaardigheden en waardoor je samenkomt als team en als bedrijf. Heerlijk toch?

Het gekke is dat veel bedrijven dit nog niet of weinig doen. Het doel zit vaak nog bij de ondernemer, directeur of manager in het hoofd. Maar ja, medewerkers, en trouwens niemand, kunnen gedachten lezen.

Het doel moet uit het hoofd van de directie, naar het hart van de medewerker.

Naar het hart? Ja naar het hart. Want via het hoofd wil je de medewerkers enthousiast en betrokken maken bij het realiseren van jouw doelen. Door de juiste beleving neem je weerstand weg, maak je mensen enthousiast en willen ze dezelfde kant op als jij. Want als ik enthousiast van iets word, gaat mijn hart sneller kloppen, wil ik ervoor gaan, krijg ik focus en ben ik daarom betrokken. Jij toch ook?

Doelen bepalen is de eerste stap van de 3D-GOAL® methode. Met deze methode wordt positief en doelgericht aan concrete (verbeter-)doelen gewerkt binnen een organisatie.