Medewerker met schulden? Kijk wat jij als werkgever kunt doen!

20-07-2023

Het is aan niemand voorbijgegaan. De inflatie is (aanhoudend) fors, de dagelijkse boodschappen zijn een stuk duurder en de sterk gestegen prijzen van energie in het afgelopen jaar zijn we ook nog niet vergeten. Voor mensen met een kleinere portemonnee kunnen de gevolgen hiervan groot zijn. Ze bouwen vaker schulden op. En dat levert stress op. Maar let wel, schuldenproblematiek komt in alle inkomensgroepen voor. Bijvoorbeeld als iemand zijn baan verliest, een scheiding doormaakt of bij het overlijden van een ouder diens schuld overneemt. In alle gevallen is er WEL een rode draad: zorgen over financiën nemen mensen ook mee naar hun werk. Ze zijn minder alert, minder productief en vallen vaker uit. Hoe ga je hier als werkgever goed mee om? Anouk Hendrikx Afonso (directeur maatwerk HRM) en John van Hoften (Inteira Advies) gingen het gesprek hierover aan.

Anouk: “Medewerkers nemen hun privéproblemen niet graag mee naar hun werk. Zeker binnen het MKB ligt het moeilijk persoonlijke zaken te bespreken. Dit omdat de verbinding met directie en collega’s sterk is. Het kan daardoor minder ‘veilig’ voelen. Maar vaak merk je als werkgever wél dat er iets aan de hand is. Een medewerker gedraagt zich anders binnen het team. Is minder flexibel. Of doet niet mee met een cadeautje voor een collega. Dat is eigenlijk al het moment voor de werkgever om - proactief - een open gesprek aan te gaan. En niet pas als hij/zij het loonbeslag onder ogen krijgt.”

De eerste stap zetten

Anouk: “In Nederland praten we niet graag over salaris en financiën. Bij schulden speelt schaamte een grote rol. Medewerkers vinden nogal eens dat ze ‘gefaald hebben’.”

John: “Zou je als werkgever niet gewoon een algemene vraag hierover in een functioneringsgesprek kunnen stellen? Iets als: “Alles is fors duurder geworden. Wat zijn de gevolgen daarvan voor jou?””

Anouk: “Zeker, maar het is beter het niet af te laten hangen van dat moment. Ga als werkgever eerder het gesprek aan. Luister. Zorg ervoor dat iemand zich gezien voelt. Dat hoort bij goed werkgeverschap. Je wilt, van mens tot mens, dat het goed gaat met iemand.”

Concrete oplossingsrichtingen

Anouk: “Je kunt medewerkers allereerst de ondersteuning van een budgetcoach aanbieden. Je kunt daarnaast naar eigen oplossingsrichtingen van de medewerker vragen. Dit kan bijvoorbeeld een eerdere uitbetaling van het vakantiegeld of de eindejaarsuitkering zijn. Of een lening met 0% rente.”

John: “Ik kan me hierbij ook voorstellen dat het voor de werkgever belangrijk is te weten wat de oorzaak van de schuldenproblematiek is. Ligt die grotendeels bij de medewerker zelf? Of is het bijvoorbeeld een gevolg van een overleden ouder met schulden, of spelen hoge medicatiekosten een rol? Dat heeft zeker invloed op de bereidheid te helpen lijkt me.”

Externe versus interne vertrouwenspersoon

Anouk: “In veel bedrijven is een intern vertrouwenspersoon aanwezig. Een collega waar iemand terecht kan met vertrouwelijke zaken. Voor medewerkers in kleine organisaties is de stap om daarmee in gesprek te gaan over dit onderwerp vaak groot. Ze kennen elkaar (te) goed. Of de medewerker met schulden is mogelijk bang voor een aantekening in zijn of haar dossier. Een externe vertrouwenspersoon heeft geen relatie met de medewerker en voelt daarom wellicht veiliger. Deze kan de problematiek daardoor ook constructiever aanpakken.”

 

De gouden tip

John: “Alles overziend, wat is dan jouw gouden tip?”

Anouk: “Bedrijven die vanuit ontspannenheid het gesprek voeren doen het goed. Die oprechte interesse tonen in hun medewerkers. Waar medewerkers voelen dat er alle ruimte is om zaken te bespreken en te delen.”

 

Maatwerk HRM en Inteira Advies hebben beide een verwijzersrol

John: “In mijn werk ben ik het een enkele keer wel tegengekomen. Een ondernemer die te maken kreeg met loonbeslag bij een van zijn medewerkers. Het komt in een vertrouwelijk gesprek ter tafel en wij vullen onze signaalrol dan graag goed in. Wij zijn geen schuldhulpverleners, maar wij kunnen klanten natuurlijk wel verwijzen naar partijen die ze kunnen helpen. Maatwerk HRM is ook geen schuldhulpverlener maar kan voor de werkgever wel de ideale sparringpartner zijn.”

Anouk: “We zijn allebei organisaties die bij voorkeur zaken vooraf goed regelen. Vóór dat er iets fout gaat. Als wij bij klanten zien dat er op het gebied van risicomanagement nog hiaten zijn, kunnen wij op onze beurt doorverwijzen naar Inteira Advies. Ik weet dat we allebei klanten op en top willen bedienen.”

John: “We hebben dezelfde waarden. Het vertrouwen is er. Dat fundament moet er zijn. Alleen dan levert een samenwerking meerwaarde op voor onze dienstverlening en dus voor onze klanten.”

Maatwerk HRM

Anouk Hendrikx Afonso is HR strateeg en directeur van maatwerk HRM: hét organisatieadviesbureau voor het creëren van gezonde organisaties met veerkrachtige en vitale mensen in sterke teams.

www.maatwerkhrm.nl

Inteira Advies

Inteira Advies is er voor MKB-ondernemers die het afdekken van financiële en bedrijfsrisico’s optimaal willen borgen. Inteira is het Portugese woord voor integriteit. Het is de best passende naam voor compagnons John van Hoften en Jack van Horen.

www.inteira-advies.nl

Nog vragen?

Heb je nog vragen naar aanleiding van deze tips, maak dan een afspraak met een van onze HR-adviseurs.

T: 085 - 222 0477

Mailen kan ook